UCHWAŁA Nr. XII/ 41/2007
Rady Gminy Godkowo
z dnia 30 października 2007r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Godkowo.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 zm. z 2002 r. Dz. U. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441), Nr. 175, poz. 1457, z 2006 r Nr. 17, poz. 128, Nr. 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr. 48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 Rada Gminy uchwala Statut Gminy Godkowo:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Mieszkańcy Gminy Godkowo, zwanej dalej gminą stanowią wspólnotę samorządową.
2. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 166,74 km 2, a jej granice określone
są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu Gminy zwanego dalej statutem.
3. Gmina posiada osobowość prawną.
4. Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe. Prawa te stanowią
mienie komunalne.
5. Siedzibą władz gminy jest wieś Godkowo.
§ 2. 1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców,
tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy, oraz
organizowanie życia publicznego gminy.
2. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców jest zadaniem własnym gminy,
do których należą w szczególności zadania wymienione w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 (zwanej
dalej ustawa).
§ 3. 1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych
podmiotów gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność
na zasadach określonych przez ustawy.
2. Gmina jest samodzielna w realizacji zadań własnych, a jej samodzielność podlega
ochronie sądowej.
3. Ustawy określają, które zadania własne mają charakter obowiązkowy.
4. Gmina wykonuje zlecone ustawami zadania administracji rządowej.
5. Gmina może wykonywać również inne zadania administracji rządowej na podstawie
porozumienia z organami tej administracji.
6. Zadania, o których mowa w ust. 4 i 5 są wykonywane po zapewnieniu środków
finansowych przez administrację rządową.
§ 4. 1. W celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać
umowy z innymi podmiotami.
2. Wykonywanie wspólnych dla gmin zadań publicznych następuje w drodze
współdziałania między gminnego.
3. Gmina może zawierać porozumienia między gminne w sprawach powierzenia innej
gminie określonych zadań publicznych.
4. Gmina może tworzyć (być członkiem) stowarzyszenia, w tym przypadku stosuje
się przepisy o stowarzyszeniach.
5. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze. Zasady ich tworzenia, podziału
i znoszenia określa niniejszy statut.
§ 5. 1. Gmina działa poprzez swoje organy.
2. Organami gminy są Rada Gminy i Wójt Gminy.
Rozdział 2
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy
§ 6. 1. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należą zadania określone w art. 18 ustawy.
§ 7. 1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej
kadencji w terminie i na zasadach określonych w ustawie.
2. Na pierwszej sesji Rada Gminy dokonuje wyboru ze swojego grona Przewodniczącego
Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.
3. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady o ile przepisy nie
stanowią inaczej.
4. Tryb wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego określa ustawa.
§ 8. 1. Sesję zwołuje przewodniczący Rady Gminy w miarę potrzeb nie rzadziej niż
raz na kwartał.
2. Przewodniczący Rady Gminy obowiązany jest zwołać sesję również w innych
przypadkach określonych w ustawie.
3. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie członków Rady co najmniej na 7 dni
przed terminem posiedzenia wskazując miejsce i czas posiedzenia oraz proponowany
porządek obrad. Radny powinien otrzymać również komplet dokumentów będących
przedmiotem obrad Rady.
4. Zawiadomienie o sesji winno być podane do publicznej wiadomości mieszkańców
wspólnoty Samorządowej - na tablicy ogłoszeń: Urzędu Gminy i w sołectwach,
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 9. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania
z nich określa niniejszy statut.
2. W pomieszczeniu, w którym odbywają się obrady należy zapewnić miejsca
dla członków Rady oraz osobne miejsca dla publiczności.
3. W obradach uczestniczą Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy, sołtysi
kierownicy jednostek organizacyjnych, oraz pracownicy wyznaczeni przez Wójta
Gminy do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Przewodniczący Rady Gminy
jest zobowiązany do zawiadamiania przewodniczących organów wykonawczych
jednostek pomocniczych (sołtysów) o sesji Rady Gminy na takich samych zasadach
jak radnych.
4. W obradach mogą brać udział przedstawiciele instytucji, urzędów i osób prawnych,
oraz innych jednostek organizacyjnych, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot
obrad Rady.
5. Wykaz zaproszonych osób ustala każdorazowo Rada lub w jej imieniu Przewodniczący
Rady.
§ 10. Szczegółowy tryb obrad Rady Gminy określa niniejszy statut.
§ 11. Do wyłącznych zadań Przewodniczącego Rady Gminy należy:
1) organizowanie pracy rady,
2) prowadzenie obrad.
§ 12. 1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje
ustalając nazwę komisji, przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Do zadań stałych komisji należy:
1) sprawowanie kontroli nad wykonywaniem uchwał Rady,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę,
3) rozpatrywanie z własnej inicjatywy spraw istotnych dla mieszkańców gminy,
4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
5) przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców gminy
w sprawach Wójta Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 13. Komisje doraźne powołuje Rada dla rozpatrzenia konkretnych problemów,
określając przedmiot jej działania, skład osobowy oraz termin na jaki została powołana.
§ 14. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swoich członków badających
na miejscu poszczególne sprawy.
§ 15. 1. Komisje składają się z określonej przez Radę liczby członków w tym:
przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków.
2. Przewodniczącego komisji wybiera Rada.
3. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja.
§ 16. 1. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek dzienny przewodniczący komisji
lub jego zastępca. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej
niż raz na kwartał.
2. Z posiedzenia sporządza się protokół, który winien kończyć się wnioskami
i opiniami.
§ 17. 1. W Radzie działają następujące komisje stałe:
1) Komisja Rewizyjna
2) Komisja Finansów, Rolnictwa i Inicjatyw Gospodarczych,
3) Komisja Socjalno- Bytowa, Kultury, Sportu i Turystyki,
2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej.
§ 18. 1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
2) nazwiska obecnych członków Rady (lista obecności),
3) stwierdzenie prawomocności obrad,
4) zatwierdzenie porządku obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych
i uchwalonych wniosków,
6) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
7) czas trwania posiedzenia,
8) podpisy: Przewodniczącego Rady i protokolanta.
2. Protokoły z obrad Rady numeruje się według zasad określonych w Instrukcji
Kancelaryjnej.
3. Uchwały Rady oznacza się podając numer protokołu sesji (cyframi rzymskimi)
łamanymi przez kolejny numer uchwały w ciągu kadencji rady wyrażony cyframi
arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
4. Wyciągi z protokołu Sekretarz Gminy przekazuje zainteresowanym jednostkom,
na ich wniosek.
6. Protokoły obrad przechowuje się na stanowisku pracownika obsługującego
Radę Gminy.
§ 19. 1. Radnemu za udział w pracach Rady przysługują diety.
2. Wysokość diety ustala Rada Gminy.
3. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady ich tworzenia określa niniejszy statut.
Rozdział 3
Wójt Gminy.
§ 20. 1. Wójt Gminy zwany dalej Wójtem jest jednoosobowym organem wykonawczym
gminy.
2. Wójt wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami prawa, oraz
Statutem Gminy, a w szczególności:
1) kieruje bieżącymi sprawami gminy,
2) reprezentuje gminę na zewnątrz,
3) gospodaruje mieniem gminy,
4) zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
5) wykonuje uchwały Rady,
6) podejmuje działania w sprawach związanych ze stanami klęsk żywiołowych
i innych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego,
7) sprawuje funkcję Szefa Obrony Cywilnej,
8)opracowuje projekt budżetu,
9) wykonuje uchwałę budżetową,
10) inne zadania przewidziane obowiązującymi przepisami prawa.
§ 21. 1. Wójt w realizacji zadań własnych podlega wyłącznie Radzie.
2. Wójt pełni funkcję za wynagrodzeniem ustalonym wg przepisów ustawy
o pracownikach samorządowych.
§ 22. 1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, zwanego dalej Urzędem.
2. Wójt jest Kierownikiem Urzędu.
3. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 23. 1. Wójt wydaje decyzje administracyjne w indywidualnych sprawach z zakresu
administracji publicznej.
2. Wójt może upoważnić inne osoby do wydawania decyzji administracyjnych
w jego imieniu.
§ 24. Organizację i zasady działania Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez
Wójta w drodze zarządzenia.
Rozdział 4
Gospodarka Finansowa Gminy
§ 25. 1. Gmina samodzielnie prowadzi działalność finansową na podstawie budżetu.
2. Projekt budżetu przygotowuje Wójt uwzględniając zasady prawa budżetowego
i wskazówki Rady Gminy. Projekt budżetu gminy jest przedkładany Radzie
przez Wójta w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
i przesłany do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 26. 1. Gospodarka Finansowa Gminy jest jawna.
2. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Wójt:
1) Wójt przedkłada Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności
finansowej Gminy,
2) Rada Gminy rozpatruje sprawozdanie i podejmuje decyzje o udzieleniu
absolutorium Wójtowi,
3) Nie udzielenie Wójtowi absolutorium jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy
przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta.
Rozdział 5
Stanowienie przepisów gminnych.
§ 27. 1. Gmina ma prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na terenie
gminy.
2. Przepisy gminne wydawane są przez Radę w formie uchwał na podstawie
upoważnienia zawartego w ustawie.
§ 28. 1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa 'z dnia 20 lipca
2000 r /tekst jednolity - Dz. U. z 2007 r. Nr. 68, poz. 449/ o ogłaszaniu
aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.”
2. Przepisy gminne podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
3. Pozostałe przepisy nie wymagające publikacji w formie ustalonej w ust. 2 ogłasza
się w Biuletynie Informacji Publicznej, lub jeżeli Rada tak postanowi - na tablicy
ogłoszeń w Urzędzie Gminy i na tablicach ogłoszeń w siedzibach sołectw.
Rozdział 6
Pracownicy samorządowi.
§ 29. Status prawny pracowników samorządowych określa ustawa o pracownikach
samorządowych.
§ 30. Do stosunku pracy na podstawie wyboru nie stosuje się szczególnej formy oraz trybu
wydania aktu. Stosunek pracy uważa się za zawarty z dniem podjęcia przez Radę Gminy
uchwały o wyborze i przyjęcia obowiązków przez pracownika. Do stosunku pracy
na podstawie powołania stosuje się odpowiednio Akt Powołania. Wymieniony akt
wydany jest w trybie i na zasadach przewidzianych w Kodeksie Pracy,
oraz innych przepisach.
Rozdział 7
Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
§ 31. Jednostki pomocnicze gminy tworzone są na podstawie uchwały Rady Gminy podjętej:
1) po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają
się w następujących formach:
a) zebrań wiejskich,
b) przyjmowania zgłoszeń, uwag i opinii do projektu uchwały wyłożonego
przez okres 1 miesiąca w Urzędzie Gminy.
2) z inicjatywy mieszkańców.
§ 32. 1. Połączenie lub podział sołectwa lub innej jednostki następuje w trybie określonym
w § 35 przy uwzględnieniu naturalnych uwarunkowań przestrzennych,
oraz istniejących więzi miedzy mieszkańcami.
2. Granice poszczególnych sołectw wyznacza się w oparciu o podział gminy
do celów geodezyjnych.
3. Zniesienie jednostki pomocniczej następuje w trybie przewidzianym
dla jej utworzenia.
4. Wykaz jednostek pomocniczych gminy (sołectw) oraz miejscowości wchodzących
w ich skład określa niniejszy statut.
§ 33. Organizację i zakres działania sołectw oraz innych jednostek pomocniczych, w tym
tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich, rad i zarządów innych
jednostek pomocniczych oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich
określa Rada Gminy w odrębnych statutach sołectw.
§ 34. Rada w Statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania
przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu,
oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki
pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.
§ 35. 1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach
budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi
do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających
na tych jednostkach.
3. Przekazanie jednostce pomocniczej mienia komunalnego do korzystania i zarządzania
następuje w drodze odrębnej uchwały Rady.
4. Zakres samodzielnych działań jednostki pomocniczej w zakresie zarządu mieniem
określi rada w uchwale, o której mowa w ust. 3.
5. Rada Gminy w uchwale budżetowej określi wysokość środków przeznaczonych
dla jednostek pomocniczych w danym roku.
6. Jednostki pomocnicze decydując o przeznaczeniu środków obowiązane są do
przestrzegania zasad procedury budżetowej.
§ 36. Wójt Gminy prowadzi rejestr składników mienia komunalnego i podmiotów
zarządzających poszczególnymi składnikami mienia.
Rozdział 8
Regulamin obrad Rady
§ 37. 1. Obrady (sesje) Rady Gminy są jawne.
2. Jawność sesji może być ograniczona tylko w przypadku kiedy przedmiotem obrad
mają być sprawy objęte z mocy przepisów szczególnych tajemnicą państwową
lub służbową.
3. Sesje Rady odbywają się na jednym posiedzeniu.
§ 38. 1. Obrady Rady otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady Gminy, który
jest przewodniczącym obrad na każdej sesji.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego obrady otwiera i prowadzi
wiceprzewodniczący Rady.
§ 39. 1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół.
2. Nadzór nad sporządzaniem protokołu pełni Przewodniczący Rady
§ 40. 1. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad.
2. W przypadku braku quorum przewodniczący zamyka obrady i ustala nowy
termin obrad.
3. Informację o zamknięciu obrad i jego przyczynach zamieszcza się w protokole.
§ 41. 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia Radzie
projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić
każdy radny, przewodniczący Rady, oraz Wójt lub Sekretarz Gminy, Skarbnik
Gminy.
3. Dopuszcza się wprowadzenie zmian i uzupełnienie porządku obrad zgodnie zasadami
określonymi w ustawie.
4. Przyjęcie wniosku o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad oraz przyjęcie porządku
obrad następuje w drodze głosowania.
§ 42. 1. Na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji, wniosków i zapytań.
2. Protokół z poprzedniej sesji jest wyłożony do publicznego wglądu, każdy Radny
przed sesją ma prawo wglądu do protokołu oraz wnoszenia uwag i poprawek.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji następuje przed zamknięciem obrad sesji.
3. Przyjęcie protokołu następuje w drodze głosowania,.
4. Radny ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków do organów administracji
samorządowej dotyczących spraw i problemów związanych z realizacją zadań
Rady Gminy.
5. Interpelacje i wnioski mogą być zgłaszane na piśmie lub ustnie podczas sesji
Rady Gminy lub miedzy sesjami.
6. Adresat interpelacji lub wniosku winien udzielić radnemu ustnej odpowiedzi
bezpośrednio na sesji Rady, lub na piśmie w terminie 14 dni od daty
otrzymania interpelacji.
7. Radny zgłaszający interpelację może żądać rozpatrzenia odpowiedzi na nią przez
sesję Rady Gminy. W tym celu zgłasza wniosek do rady.
8. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem
porządku obrad.
9. Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie obrad przez osoby,
które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.
10. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy posiedzenie.
Rozdział 9
Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy
Postanowienia ogólne
§ 43. Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Godkowo, zwany dalej 'Regulaminem'
określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Godkowo, zwanej
dalej 'Komisją'.
§ 44. 1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy Godkowo (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją
powołaną w celu kontrolowania działalności Wójta Gminy, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych
dla oceny działalności Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie
niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc
w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Wójta
i jednostek organizacyjnych Gminy dokonywanych przez inne podmioty.
Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie
i niniejszym regulaminie.
§ 45. Komisja podlega Radzie Gminy.
Skład komisji Rewizyjnej
§ 46. 1. Komisja składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego,
oraz pozostałych członków w liczbie 1 wybieranych spośród radnych uchwałą rady
podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu Rady.
2. Odwołanie członków Komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.
3. W skład Komisji nie mogą być powołani radni pełniący funkcję Przewodniczącego
Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.
4. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru
członka komisji na Przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego Rady,
oraz w innych przypadkach określonych innymi przepisami.
§ 47. Przewodniczący Komisji organizuje prace Komisji i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania
jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego Komisji.
Zadania kontrolne
§ 48. 1. Komisja kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych,
oraz jednostek pomocniczych gminy pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja kontrolując działalność Wójta, jednostek organizacyjnych i pomocniczych
Gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu
gminy.
§ 49. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 50. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu
lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu stanowiące niewielki fragment
w jego działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli
zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
§ 51. 1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy
Komisji zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej
nie objętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.
3. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas
gdy nie są objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.
§ 52. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych,
a kontrola problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 10 dni roboczych.
§ 53. 1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem,
co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę
określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli
prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych
czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których w ust. 2 - 3 wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia
takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak
i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 54. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne
i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego
podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności
według kryteriów określonych w § 7 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem.
Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych.
Tryb kontroli
§ 55. 1. Kontroli kompleksowych dokonuje w imieniu Komisji zespół kontrolny składający
się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego,
który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego
członka Komisji.
4. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzone są na podstawie pisemnego
upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji określającego
kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane
do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4,
oraz dowody osobiste.
6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji może przystąpić
do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji oraz upoważnienia,
o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności
sytuacje w których członek komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia
przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne
przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia
ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu
komunalnym.Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty równoważne
lub większe od kwoty 2000 zł.
7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust.6, kontrolujący
jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie –
do Przewodniczącego o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
8. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody,
o której mowa w ust. 7 kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę sporządzając
notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji.
§ 56. 1. W razie podjęcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika
kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 57. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki
niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać
na żądanie kontrolującego dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia
kontroli oraz umożliwia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń
kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2 obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby
kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany
jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych
niż określone w ust. 3.
5. Zasady udostępnienia wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową
regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 58. Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego
podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 59. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach
pracy kontrolowanego podmiotu.
Protokoły kontroli
§ 60. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty
jej zakończenia - protokół pokontrolny obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte
w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujące (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu,
lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,
9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 61. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego
podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie
3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji
Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji - składa on na zasadach
wyżej podanych - wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.
§ 62. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady
uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 63. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach które w terminie
7 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący
Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
Zadania opiniodawcze
§ 64. 1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady
w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi.
2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt.1
na ręce Przewodniczącego Rady.
3. Wniosek, o którym mowa w pkt 1 Przewodniczący Rady przesyła
do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
Plany pracy i sprawozdania Komisji
§ 65. 1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do 31 stycznia
każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
-terminy odbywania posiedzeń,
- terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu Komisji. Komisja może przystąpić
do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy
lub jego części.
§ 66. 1. Komisja składa Radzie w terminie do 30 stycznia każdego roku –
roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, podmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 2 regulaminu,
5) wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi
wnioskami wynikającymi z tych kontroli,
6) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej
działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i termin
złożenia sprawozdania.
Posiedzenia Komisji
§ 67. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji
zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem
pracy Komisji w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:
- Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
- nie mniej niż 5 radnych,
- nie mniej niż 2 członków Komisji.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia
Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:
1) radnych nie będących członkami Komisji,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
6. W posiedzeniach komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone
osoby.
7. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany
przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 68. 1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy składu Komisji.
2. Komisja podejmuje uchwały w glosowaniu jawnym.
Postanowienia końcowe
§ 69. Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt.
§ 70. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób, posiadających wiedzę
fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
2. W przypadku gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia
odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków samorządowych
Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady celem podjęcia
uchwały ustalającej sposób finansowania oraz osoby upoważnione do zawarcia
umowy.
§ 71. 1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez
wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej
z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji
i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu
wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych - członków innych
komisji Rady.
3. Przewodniczący Komisji może zwrócić się do Przewodniczących innych komisji
Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje
w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzonej
przez Komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.
5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałanie poszczególnych komisji
w celu ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania
zbędnych kontroli.
§ 72. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie
kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne
organy kontroli.
Rozdział 10
Regulamin Klubów
§ 73. Radni mogą tworzyć kluby radnych, określone dalej jako 'kluby' według kryteriów
przez siebie przyjętych.
§ 74. W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.
§ 75. 1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej
pięciu radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest
obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 76. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 77. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.
§ 78. 1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny
z rozwiązaniem klubu.
2. Kluby mogą ulec wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków
podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy
członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady gdy liczba ich członków spadnie
poniżej pięciu.
§ 79. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
§ 80. Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybrani przez członków.
Rozdział 11
Wykaz jednostek organizacyjnych podporządkowanych Radzie Gminy
§ 81. 1. Jednostki organizacyjne podporządkowane Radzie Gminy:
1/ Urząd Gminy w Godkowie
2/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Godkowie.
3/ Szkoła Podstawowa w Godkowie
4/ Szkoła Podstawowa w Bielicy
5/ Gimnazjum w Dobrym
2. Zakłady budżetowe:
1/ Zakład Usług Komunalnych
3. Jednostki dla których gmina jest organizatorem:
1/ Biblioteka Publiczna Gminy Godkowo
Rozdział 12
Zasady dostępu do dokumentów dotyczących działalności
organów gminy oraz korzystania z nich.
§ 82. Działalność organów gminy jest jawna.
§ 83. 1. Zasada jawności obejmuje w szczególności konstytucyjne prawo dostępu Obywateli
do informacji.
2. Prawo w/w obejmuje:
a) dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania funkcji publicznych w tym
do protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy (zwanych dalej
dokumentami),
b) wstęp na posiedzenia organów władzy publicznej (sesje rady gminy i posiedzenia
komisji rady gminy) pochodzących z powszechnych wyborów z możliwością
rejestracji dźwięku lub obrazu.
3. Ograniczenie praw, o których mowa w ust. 2 może wynikać tylko z przepisów prawa.
§ 84. Ustala się następujące zasady dostępu do dokumentów:
1) dokumenty udostępnia się do wglądu jeżeli nie narusza to przepisów ustawowych,
a w szczególności w zakresie informacji niejawnych, danych osobowych, tajemnicy
skarbowej i handlowej oraz dóbr osobistych,
2) udostępnienie dokumentów następuje na wniosek Obywatela złożony w formie
pisemnej. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się złożenie
wniosku ustnie do protokołu,
3) Wójt Gminy obowiązany jest udostępnić dokumenty w terminie 7 dni od daty
złożenia wniosku,
4) termin udostępnienia dokumentów ustala się:
a) z wnioskodawcą, jeżeli wniosek złożony został osobiście przez wnioskodawcę
i wstępna analiza wniosku nie wskazuje na ograniczenie prawa dostępu,
b) zawiadamia się wnioskodawcę telefonicznie,
c) zawiadamia się wnioskodawcę na piśmie.
5) dokumenty udostępnia się w pomieszczeniu Urzędu Gminy wskazanym
w zawiadomieniu w obecności wyznaczonego pracownika,
6) dostęp do dokumentów oznacza prawo przeglądania, robienia notatek i odpisów.
§ 85. 1. Odmowa udostępnienia dokumentów wymaga uzasadnienia.
2. W przypadku wyłączenia z publicznego wglądu części protokołu z przyczyn
określonych w § 3 pkt 1 - wnioskodawcy udostępnia się wyciąg.
Rozdział 13
Wykaz jednostek pomocniczych gminy (sołectw) oraz miejscowości
wchodzących w ich skład
§ 86. Jednostki pomocnicze gminy:
L/P |
Sołectwo |
Miejscowości wchodzące w skład sołectwa |
1. |
Bielica |
Bielica, Cieszyniec |
2. |
Burdajny |
Burdajny |
3. |
Dabkowo |
Dąbkowo |
4. |
Dobry |
Dobry |
5. |
Godkowo |
Godkowo |
6. |
Grądki |
Grądki, Grużajny, Nawty, Siedlisko |
7. |
Krykajny |
Krykajny |
8. |
Kwitajny Wielkie |
Kwitajny Wielkie |
9. |
Lesiska |
Lesiska, Gwiździny |
10. |
Łępno |
Łepno |
11. |
Miłosna |
Miłosna |
12. |
Olkowo |
Olkowo |
13. |
Osiek |
Osiek |
14. |
Plajny |
Plajny |
15. |
Piskajny |
Piskajny |
16. |
Podągi |
Podągi |
17. |
Skowrony |
Skowrony, Klekotki |
18. |
Stary Cieszyn |
Stary Cieszyn |
19. |
Stojpy |
Stojpy |
20. |
Swędkowo |
Swędkowo |
21. |
Szymbory |
Szymbory |
22. |
Ząbrowiec |
Ząbrowiec, Zimnochy, Sójkowo |
|
|
|
Rozdział 14
Przepisy końcowe.
§ 87. Traci moc uchwała Rady Gminy Godkowo z dnia 13 lutego 2003 roku r. w sprawie
uchwalenia Statutu Gminy Godkowo Nr . IV/17/2003 (Dz. Urz. Województwa
warmińsko-mazurskiego Nr. 45, poz. 603}.
§ 88. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Jerzy Ciesielski